Passbeskrivningar

Här kommer en kort beskrivning över de pass vi brukar ha på programmet.
Alla pass finns inte med i programmet för aktuell termin.

Barn- och Familjegymnastik

Familjegympa / Bamsegympa
Riktar sig till barn 1-4 år med förälder/föräldrar.
Vi övar de grundläggande rörelserna hoppa, springa, krypa och klättra på ett mycket lekfullt och kravlöst sätt. Vi använder passande redskap och musik.
Bamsegympa är en satsning från Svenska Gymnastikförbundet och är tänkt att vara barnets första kontakt med Gymnastiken.

 
Barngympa 5 - 8 år
Här ger vi barnen fortsatt träning och övning i grundformerna genom att använda kroppens alla möjligheter till att balansera, springa, klättra och hoppa. Det gör vi i olika redskapsbanor, övningar och lekar.
Vi låter dem få chansen att bli bättre på det de redan kan och vi ger dem nya utmaningar vartefter.
Vi använder kroppens egen styrka, men använder också många olika redskap t.ex. matta, bollar, hopprep och trampett.
Vi försöker redan i denna ålder låt barnen förstå att det är bra med uppvärmning i början och avslutningsvis att ha nedvarvning/ avslappning, och självklart leker vi och har roligt.

 
Redskapsgympa från 4 år
Även här ger vi barnen fortsatt träning och övning i grundformerna.
Vi strävar efter att lära oss övningar som bla kullerbytta, handstående och hjulning. Barnen provar också på olika redskap så som bom, räck och trampett.
Vi låter barnen få chansen att bli bättre på det de redan kan och vi ger dem nya utmaningar vartefter. Redan i denna ålder försöker vi lära barnen vikten av uppvärmning i början och avslutningsvis nedvarvning/avslappning på ett lekfullt och roligt sätt.

 

Gympa

Aerobics
Ett vanligt aerobic-pass består av uppvärmning, stretch, kondition, nedvarvning, styrka och stretch. Hur koreografin ser ut beror på instruktören. Oftast är det denne som gör sin egen koreografi och anpassar den till musiken. Detta innebär inte att instruktören hittar på egna steg, utan kombinationerna skapas istället av befintliga steg (ex. step-touch, lunges, grapevine och rock-step m.m.).

 
Aerobic Dance
Aerobics med roliga utmaningar i form av koreografi, rytm och rörelse.
Här kan förekomma hur många steg som helst per åtta (i en kombination). Lika belastning höger och vänster ben, men inte alltid symmetriskt. Det här passet är för dig som gillar dans, koordinationsutmaningar och klurigheter. Det kan också vara lite olika danssteg vid varje tillfälle.
Aerobic-dance har en lång konditionsdel med koreografi inspirerad av olika dans- och musikstilar.
Kan innehålla hopp.

 
BootCamp
Intervallpass som varvar 2 min styrka med 2 min kondition passet igenom. Bräda och hantlar ingår. Enkla koordinationsövningar och hopp. Ett intensivt men mycket roligt och varierat pass med bra styrke- och konditionsövningar.

 
Boxing
Boxercise är en gruppträningsform som främst är tänkt som konditionsträning, men man lägger ofta in vissa styrkeövningar som exempelvis situps och pushups. Träningen är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer för att alla ska kunna hänga med.
Den utövas parvis där den ena parten har ett slags tunna boxhandskar och den andra håller mittsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av slag mot mittsarna som partnern parerar med.
Därefter byter man roller.

 
Circuit Training
Styrka och kondition varvas på ett antal stationer där vi jobbar på max av vår egen kapacitet i korta intervaller. Kort vila mellan stationerna.
Passar alla då man själv väljer motstånd.
Redskap och vikter används.

 
Core
Coretraining är funktionell styrke- & stabilitetsträning för kroppens "kärna" - bål, rygg och bäckenmuskulatur. Mycket bra och utmanande styrkepass där alla kan träna sin hållningsmuskulatur på ett bra sätt tack vare olika svårighetsgrader i övningarna.
Inga hopp.

 
EFIT
Effektiv Funktionell Intensiv Träning.
Ett fartfyllt pass där inget pass är det andra likt. Alla kan deltaga då man jobbar med och mot sig själv.

 
Grabbgympa
Vissa påstår att män inte kan göra två saker samtidigt och därför har svårt att utföra komplicerade stegkombinationer som i exempelvis aerobics.
Detta pass innehåller inga avancerade rörelser.
Konditionsdelarna består mest av hopp på stället och att springa runt i salen.
I styrkedelarna gör vi armhävningar, sit-ups, knäböj, rygglyft och utfallssteg.

Efter passet kör vi lite lekfull innebandy för de som vill.


 
HipHop Abs / Street
Platt mage utan situps? Denna träningsmetod är framtagen i USA av en dansare med syftet att få en slank kropp utan situps. Med HipHop-rörelser tränar man hela kärnan på ett fartfyllt och roligt sätt.
Musiken varierar och efter hand läggs enklare koreografi in i passet.

 
Medelgympa
Ett hederligt gympapass med styrke- och konditionsövningar av medelsvår karaktär. Musiken är inspirationen och på detta pass springer, hoppar och dansar man fram.
I passet ingår uppvärmning, kondition (både med hopp, löpning och pulshöjande steg), koordination, styrka och rörlighetsträning, nedvarvning, balans, stretch och avslappning.
I medelgympan arbetar vi med 2 till 3 konddionstoppar.
Pilates
Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga.
Det handlar om koncentration och andningsteknik, muskelförlängning och uthållighet, avspänning och balans.
I pilates strävar man efter att träna alla muskler i kroppen för att hitta en jämvikt. Man fokuserar mycket på hållning och stabilisering av bålen. Med övningar som ibland kan vara avancerade tränas styrka, smidighet och uthållighet.
"Det är tanken som formar kroppen", brukade Joseph Pilates säga.

 
PowerYoga
Poweryogan är en fysisk form av yoga där man tränar styrka, balans, rörlighet och smidighet i kombination med en koncentrerad andning. Kropp och själ harmoniseras. Träning i kombination med lugn och harmoni, en svårslagen kombination!
Inga hopp

 
Pulspass
Ett konditionspass med två ledare som kör varannan låt, där varje låt har en egen "koreografi". Många olika musikstilar, allt från rock till musikal. Det är mer som ett gympapass än ett danspass.
Vissa hopp förekommer, men man behöver inte hoppa om man har problem.

 
Pump
Pump är ett 60-minuters styrkepass som utmanar kroppens alla större muskelgrupper genom uthållighetsträning med skivstång och fria vikter. Passar både nybörjare och den mer erfarne eftersom du själv bestämmer hur mycket vikt du vill ha på stången!

 
Step
Ett traditionellt step-pass med roliga kombinationer. Enkla koordinationsövningar och hopp.

 
Street-Camp
Street-Camp är ett mixat dans- och styrkepass inspirerat av dagens Hiphop & RnB musik. Passet är uppbyggt av en uppvärmning, där rörelsemönster och koreografi anpassas till låtarnas stil och uppbyggnad.
Efter uppvärmning följer huvuddelen, street-dance, då en koreografi, bit för bit, utförs till musik med en något högre intensitet. Innan ”finalen” (där all koreografi knyts samman och framförs till utvald låt), körs en ”camp”-del, där de större muskelgrupperna gås igenom med hjälp av bland annat hantlar och gummiband. Passet avslutas med stretch och avslappning.

 

Cycling

Förbränningcycling
75 min cykling med avsikt att förbränna. Pulsen ligger på 60-70% av max. under större delen av passet. Svettigt!

 
Intervallcycling
60 minuters intervallcycling där tempo och motstånd varvas och cyklistens puls varierar från låg till mycket hög.

 
Konditionscycling
Här ser vi till att förbättra konditionen genom att ligga på en nivå som är något högre än vad vi är vana vid.

 

Utomhus

Crosstraining
En blandning av löpning och styrketräning.
Samling vid elljusspåret där vi blandar kortare joggingpass med motionsövningar.
Vi springer i skogen, på elljusspåret och på (grus-)vägarna i närheten, i snitt runt 600 meter i taget, innan vi stannar för cirka 5 minuters styrkeövningar. Sedan följer en ny springsträcka följt av ett nytt styrkepass.
Så håller vi på i cirka en timme. Olika sträckor varje gång.